Cudne Roztocze

24.11.2023 r. byliśmy na wycieczce szkolnej, podczas której podziwialiśmy piękno kapliczki na wodzie w Górecku Kościelnym. Tam też mieliśmy okazję zobaczyć okazałe dęby szypułkowe, obecnie stanowiące pomniki przyrody, które w obwodach mają od 440 do 758 cm. W Muzeum Roztoczańskiego Parku Narodowego zwiedziliśmy wystawę czasową, oraz oglądaliśmy film eksponujący piękno przyrody Roztocza. Wyruszyliśmy na spacer po Roztoczańskim Parku Narodowym podczas którego mieliśmy okazję podziwiać piękno Stawów Echo, oraz odwiedziliśmy zagrodę Konika Polskiego. W Ośrodku Edukacyjno-Muzealnym Roztoczańskiego Parku Narodowego mieliśmy okazję podziwiać makietę żeremia bobrowego. Podziwialiśmy również Kościół na wodzie w Zwierzyńcu. Podczas tej wędrówki pogoda dostarczała nam dodatkowych wrażeń, raz świeciło piękne słońce za chwilę mieliśmy przedsmak zimy i padał śnieg, nasze humory były niezmiennie gorące. Nieco zmęczeni i bardzo głodni pojechaliśmy do Zagrody Guciów w Guciowie. W tym pięknym i tchnącym tradycją miejscu zostaliśmy ugoszczeni smacznym obiadem, braliśmy udział w warsztatach pieczenia podpłomyków na blasze dawnej kuchni, oraz mogliśmy samodzielnie zrobić masło. Podpłomyki z masłem były bardzo smaczne. W Guciowie zwiedzaliśmy Muzeum w którym podziwialiśmy stałą wystawę meteorytów, tektytów i impaktytów z Polski i ze Świata. Na wystawie zatytułowanej ‚Spadające Gwiazdy’ obejrzeliśmy meteoryty z Marsa, Księżyca oraz meteoryt Czelabińsk z Rosji. Mieliśmy okazję zobaczyć jedyny roztoczański meteoryt „Zakłodzie”. Tam też obejrzeliśmy skamieniałości i minerały z Polski pd.-wsch. W Zagrodzie mogliśmy zobaczyć jak wyglądała izba w chałupie chłopskiej oraz dawne sprzęty gospodarskie. Mogliśmy też zobaczyć jak wyglądały sprzęty użytku domowego w czasach PRL. To była fascynująca przygoda, która zapadnie nam na długo w pamięć. Mogliśmy ją przeżyć dzięki Oddziałowi PTTK w Lublinie oraz Ministerstwu Sportu i Turystyki, bo to z ich środków została sfinansowana wycieczka. Bardzo dziękujemy naszemu przewodnikowi Zbigniewowi Śpiewakowi, za wspaniałe opowieści.