Poznaj Polskę – Wycieczka do Wieliczki i Krakowa

W dniach 19-20 maja 2022 roku uczniowie klas 4B, 6A, 6F, 7A, 7K, 7L, 8A i 8E pod kierownictwem p. Ewy Rak i opieką nauczycieli (J. Siwkiewicz, M. Marciniak-Sznajder, B. Ostojewska-Kaczmarczyk i J. Sulej) wzięli po raz kolejny udział w projekcie MEN „Poznaj Polskę”. Tym razem wybraliśmy się do Krakowa i Wieliczki. Zwiedzanie małopolski rozpoczęliśmy od murów najstarszego uniwersytetu w Polsce, nazwanego od założyciela Uniwersytetem Jagiellońskim. O godzinie 11.00 Collegium Maius przywitało nas nietypowym biciem zegara, podczas którego uruchamiany zostaje pochód postaci historycznych i towarzyszący mu motyw muzyczny. W orszaku pojawiły się figury związane z dziejami Akademii krakowskiej: Królowa Jadwiga, król Władysław Jagieło, Hugon Kołłątaj. Zwiedzanie starej uczelni pozwoliło nam zobaczyć wiele cennych eksponatów, bibliotekę oraz salę, w której odbywają się najważniejsze uroczystości akademickie. W przyległym parku mogliśmy odetchnąć i poczuć klimat przerw między akademickimi wykładami.

Po południu zwiedziliśmy kopalnię soli w Wieliczce, która zachwyciła nas ilością soli, której prawdziwość sami sprawdzaliśmy 😊. W jednym z korytarzy spotkaliśmy nawet skrzata Soliludka!

Ogromne wrażenie na wszystkich zrobiła wykuta w soli Kaplica Św Kingi, oczarowywały nas podziemne jeziorka a pani przewodnik w górniczym stroju opowiedziała wiele ciekawych historii. Ostatnim punktem programu była tężnia solankowa, gdzie przy szumie ściekającej wody ochłodziliśmy się i odpoczęliśmy. Na nocleg udaliśmy się do Domu Pielgrzyma na terenie Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od wzbudzającego wiele emocji wejścia na Kopiec Kościuszki. Muzeum multimedialne przybliżyło nam postać i historię tego znanego Polaka, a muzeum figur woskowych pokazało w realnych wielkościach Fryderyka Chopina, Jana Matejkę, Adama Mickiewicza, Henryka Sienkiewicza czy Św. Jana Pawła II.

Kraków przywitał nas ponownie słonecznie i ciepło. Spacerując trasą: Smok Wawelski (naprawdę zieje ogniem!), Wawel, Trakt Królewski, Sukiennice, Kościół Mariacki, Brama Floriańska, Barbakan podziwialiśmy historyczne miejsca dawnej stolicy Polski – po prostu było cudnie.

Wracaliśmy z bagażem pięknych wspomnień i piosenką „Nie ma jak dom” na ustach. Nigdy nie zapomnimy tych wspaniałych chwil.