Wycieczka w Bieszczady

W dniach 25-26.10.2021 grupa 24 uczniów z klas: 5Da, 6A, 6F, 7A, 7I, 7K, 7L, 8A, 8Ca i 8E pod kierownictwem p. Ewy Rak i opieką nauczycieli: p. M. Marciniak-Sznajder, p. J. Siwkiewicz, p. J. Suleja oraz p. S. Żuchnik-Pińkowskiej wyruszyła na dwudniową wycieczkę szlakiem tradycji, zabytków i kultury Bieszczad. Wyjazd został dofinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki, w ramach przedsięwzięcia edukacyjnego Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę”.

Wyruszyliśmy o świcie. Najpierw autokar zawiózł nas do Leżajska, gdzie mogliśmy zwiedzić manierystyczno-barokowy kościół bernardynów i podziwiać słynne stalle z połowy XVII w. oraz wyjątkowo piękne organy, zaliczane w Polsce do najbogatszych pod względem artystycznym i do najbardziej skomplikowanych technicznie.

Z gościnnego Leżajska udaliśmy się do Sanoka, do Muzeum Budownictwa Ludowego. Wędrując ścieżkami największego skansenu w kraju oglądaliśmy odrestaurowane chaty Bojków, Łemków, Pogórzan czy Dolinian, a także wnętrze cerkwi grekokatolickiej. Mieliśmy niepowtarzalną okazję zaobserwować wymianę strzechy na jednej z chałup. Dużym przeżyciem było zajęcie miejsc
w ławkach dawnej szkoły. Następnie przeszliśmy do zrekonstruowanego Rynku Galicyjskiego, typowego dla niewielkiego miasteczka, gdzie mogliśmy zajrzeć do warsztatu min. zegarmistrza, kowala i szewca. Jesienny spacer po Skansenie zakończyliśmy wspólnym zdjęciem, po czym wyruszyliśmy do Soliny, gdzie czekał nas nocleg w hotelu Willa Amelia, położonym zaledwie 500 m od Zapory wodnej. Dla wielu uczniów był to pierwszy pobyt w hotelu. Po emocjach związanych z rozlokowaniem
w pokojach i rozpakowaniem się zeszliśmy do restauracji na obiadokolację, a potem udaliśmy się na wieczorny spacer po Zaporze Solińskiej. Na długo zapamiętamy widok Jeziora Solińskiego i otaczających je wzgórz w promieniach zachodzącego słońca.

Drugiego dnia po śniadaniu pobiegliśmy na szybkie zakupy pamiątek, spakowaliśmy bagaże do autokaru i żegnając gościnną Solinę wyruszyliśmy do Komańczy. Naszym celem było odwiedzenie Izby Pamięci Kardynała Wyszyńskiego, która powstała na pamiątkę faktu internowania przez władze PRL
w Klasztorze Sióstr Nazaretanek Prymasa Stefana Wyszyńskiego. W Izbie Pamięci zgromadzono wiele pamiątek i zdjęć dokumentujących pobyt Prymasa Tysiąclecia w tym miejscu. Do klasztoru zaprowadziła nas pod  górę „Dróżka Prymasa” – ścieżka, po której chodził na spacery, składająca się
z kilku przystanków oznaczonych głazami i tablicami z opisem. Wizyta w Komańczy była dla nas nie tylko górską wędrówką, ale także żywą lekcją historii.

Z Komańczy skierowaliśmy się do Łańcuta. Tam czekały nas kolejne atrakcje: zwiedzanie Zamku – jednej z najcenniejszych rezydencji arystokratycznych w Polsce, wozowni z największą w Polsce kolekcją powozów oraz spacer po pięknym parku. Chodząc po pałacowych komnatach i oglądając przepiękne wnętrza mogliśmy wyobrazić sobie, jak żyła dawna arystokracja. A zwiedzając wozownię mieliśmy wyjątkowe szczęście – udało nam się zobaczyć konie zaprzężone do powozu.

No i na koniec naszej wycieczki nadszedł ten moment, na który wszyscy czekali – pizzeria z prawdziwą włoską pizzą! W drogę powrotną wyruszyliśmy pełni wrażeń, z pamiątkowymi magnesami przypominającymi nam o odwiedzonych miejscach i zapamiętanym widokiem Bieszczad w pięknej jesiennej odsłonie. Już myślimy o kolejnej takiej wycieczce.